A bőr a lélek bölcsője

„A bőr a lélek bölcsője "
Didier Anzieu Bőr-Én teóriája - a határok és a határtalanság.

A psziché, az idegrendszer és a bőr kapcsolata molekuláris szinten bizonyított, de fordított irányból is megközelíthető: mélylélektani elméletalkotók tanulmányaiban is felfedezhető a bőr és a lélek szoros kapcsolata.

A francia pszichoanalitikusok, metaforikus elméletalkotók közül Didier Anzieu alkotta meg a „Bőr-én” fogalmát. „A Bőr-én képes kifejezés,…annak a pillanatnak felel meg, amelyben a pszichikus én operatív szinten elkülönül a testi éntől, de képes szinten összevegyült marad vele.”
Az elmélet alapja Freud azon gondolatával kezdődött, hogy a pszichológiai jelenségek mindig megtestesülnek. Anzieu így fogalmazta meg a bőr pszichés funkcióját: a csecsemő azon fantáziája, hogy közös bőrrel rendelkezik az anyával, mely egy konkrét kiindulási pont a személyiség fejlődéséhez.
Anzieu hangsúlyossá teszi a bőr kialakulásának idejét, ami a megtermékenyülést követő második hónap végét jelenti, a „közös bőrben” létet, majd az anya-csecsemő kapcsolatban formálódó „nárcisztikus borítékot”.Az utóbbi a születés utáni „közös bőr” szimbolikus kifejezése, aminek sérülése személyiségzavarokat okozhat. A „bőr-én” a korai kapcsolat szereplőinek egymásról való leválása után a különválással járó szorongáson túljutva jön létre.
A pszichoanalitikus helyzetben az elemző szavai helyettesítik a tapintható kapcsolatot , és ezáltal hozzájárulnak a „bőr-én” sérüléseinek gyógyulásához. Anzieu elméleti modelljének klinikai következményeit a gyermekek és felnőttek pszichoanalíziséből származó példák szemléltetik.

Werbart A. J Am Psychoanal Assoc. 2019 Feb; 67(1):37-58..
Erdélyi I.: A tudattalan testkép elmélete és a testkép megjelenése álmokban. Imágó Budapest, 2013, 2: 59-72.

Comments are closed.